شستشوی فرش های ماشینی

شستشوی فرش های ماشینی

بسیاری معمولا با آغاز فصل تابستان و یا در روزهای پایانی سال به فکر شستشوی فرش های شان می افتند و به همین دلیل می خواهند از بین قالیشویی های مختلفی که وجود دارند، بهترین آن ها را انتخاب کنند.
عده ای فرش دست باف دارند و عده ای نیز فرش ماشینی. از میان این دو گروه، کسانی که فرش سنتی یا دست باف دارند در انتخاب قالیشویی حساسیت زیادی به خرج می دهند چرا که فرش های دست باف نیاز به دقت فراوانی دارند.
همانطور که پیداس شستشوی زیاد باعث فرسودگی فرش ها می شود. برای درست کردن فرش دستباف، زحمت زیادی کشیده می شود و البته به همان اندازه با دوام تر و گران قیمت تر از فرش ماشینی هستند و زیبایی خاصی دارند.
پس برای تمیز کردن فرش های دست باف چه باید کرد؟ پاسخ این است که شستشوی فرش های دست باف یا سنتی با مواد شوینده باعث رنگ و رو رفتگی فرش می شود به همین دلیل برای تمیز کردن فرش های دست باف باید از روش هایی مانند جارو برقی و یا شامپوهایی که برای شستشوی این نوع فرش ها تهیه شده اند، استفاده کرد.
اما اگر زمان کافی برای شستشوی فرش ندارید و یا مکان مناسب برای این کار را ندارید می توانید فرش های دست باف و ماشینی خود را به قالیشویی های معتبر بسپارید.
فرش های صنعتی یا ماشینی حساسیت های فرش دستباف یا سنتی را ندارند و می تواند با خبال راحت آن ها را به قالیشویی بدهید.
در هر صورت چه فرش ماشینی دارید و چه فرش دست باف، اگر قصد دارید فرش های خود را برای شست و شو به قالیشویی بدهید حتما از میان قالیشویی هایی که از سوی صنف قالیشویان تایید شده اند، انتخاب نمایید.

شستشو:
شستشو فرش های موزه ای با احتیاط بیشتری نسبت به فرش های  نو انجام می شود و به این صورت که ممکن است شلاق  و بیل قالیشویی آسیببه این فرش ها وارد کند لذا باید از برس های دستی و بیل های مخصوص با حساسیت بالایی استفاده شود . در بعضی مواقع به علت پوسیدگی و  شکنندگی فراوان امکان شستشوی بعضی از این فرشه ها وجود ندارند که بایستی فرش را از پشت و رو روشویی نمود. به صورتی که فرش خیلی خیس نشود و در حین تمیزی آن را از روشویی از توسط تابش خورشید و یا هوادهی پشت فرش از بین برود . 

روش کار :

برای نصب فرش های موزه ای روی چارچوب و تخته بهتر است از میخ و روش سربند ها استفاده نشود زیرا باعث وارد شدن آسیب و ایجاد پارگی فرش می شود ، سوزن  منگنه جایگزین بسیار خوبی برای میخ است در برخی موارد به علت ظرافت و حسایت فرش امکان استفاده از هیچ کس نمی باشد و بایستی فرش بدون نصب روی چهار چوب و تخته مرمت شود که این کار را روی سطح صاف و تمیز انجام می دهیم  انتخاب نوع مواد اولیه بایستی مطابقنوع تار و پود و پرز فرش باشد و بدست آوردن رنگ مواد اولیه در ترمیم فرش های موزه ای بسیار مهم می باشد .

قالیشویی ساوین، سال ها با فعالییت در خدمات فرش از جمله : شستشوی فرش های دستبافت و ماشینی و رفوگری در خدمت شما عزیزان میباشد، قسمت مبل شویی با افراد کارکنان مجرب در این زمینه ها فعالییت دارند .
قالیشویی ساوین همچون با فعالییت های چرم دوزی؛ مبل شویی، ریشه بافی، پرداخت مویگیری، رفوگری، رنگبرداری، شستشو انواع فرش ها و لکه برداری مبلمان و فرش می باشد. مبل شویی در منزل مراحل  و اصولی خاصی را به عهده دارد.
بستگی به جنس پارچه و تعداد نشیمن گاه ، مواد شوینده به دلخواه مشتری یا استاندارد ، خدمات سفارشی بیشتر. .
قالیشویی ساوین با 4 نمایندگی فعال در شمال ، جنوب، شرق و غرب تهران همه روزه در خدمت مشتریان عزیز می باشد.
فرش های کهنه و قدیمی که طی نکته مراحل شست و شوی های قبلی و خانگی دچار رنگ دواندگی شده اند تمام رنگ آن ها در این مرحله از شست و شو از بین نمی رود و نیاز به فرایند تخصصی تری دارند.
در هنگام استفاده از مواد شیمیایی باید از ماسک استاندارد استفاده کرد و پوشیدن لباس کار الزامی است کلر و هیدرو) و لازم است هرکدام از باید دقت کرد که مواد شیمیایی نباید به هیچ وجه باهم مخلوط شوند ( این مواد بصورت مجزا با آب مخلوط و در کار استفاده شود. حتی پس از استفاده از محلول هیدرو بر روی د شود.ّ فرش و قبل از آبكشی آن، نباید از محلول کلر  استفاده مجد
 برابر وزن آن افزایش می یابد، هنگام حمل و جابجایی 5 تا 3 : با توجه به آنكه فرش پس از خیس شدن، حدود نکته آن لازم است نكات ایمنی و ارگونومی رعایت شود.
طبقه بندی کردن فرش ها، خیس کردن فرش ها، مشخص کردن میزان پودر مورد نیاز برای شستن فرش. – پاشیدن صحیح پودر شست و شو بر پشت و روی فرش ، استفاده کردن از ابزارهای شست و شو متناسب با نوع فرش. – تشخیص دادن تمیزی فرش ، تهیه و آماده سازی و استفاده از هیدرو سولفات سدیم جهت از بین بردن زردی الیاف. استاندارد عملكرد:  مربع مساحت با کیفیت درج شده در جدول استاندارد شست وشوی فرشبا ابزار شلاقی 1.5شست و شوی قالیچه با  دقیقه30و بیلچه و فرچه و مواد شوینده در 30 دقیقه .

انواع  سوختگی در فرش های ماشینی :
در فرش های ماشینی اکثرا به دلیل اینکه الیاف آن اکرولیک است انواع سوختگی به وجود می آید که به طور کلی عبارتند از :
– سوختگی سطحی 
– سوختگی عمیق
– سوختگی شدید 
سوختگی سطحی: با کوتاه کردن پرزهای آسیب دیده سوختگی را از روی فرش برداشته و سپس با کیله  کشی همسان سازی در برخی موارد نیز بدون پرداخت فقط با کشیدن کلیه روی قسمت آسیب دیده مشکل برطرف می کنند.
 سوختگی عمیق : پرزهای محل سوختگی را تا انتها کوتاه کرزده و از روی فرش بی می دارند به طوری که به چله ها می رسند ولی گره ها خارج نمی شوند و بعد از فرش را به پشت برگردانده و مانند فرش های دستبافت با قلاب پشت آن قسمت را پر می کنند و در آخر چسب چوب و چسب رازی مخلوط کرده روی قسمت آسیب دیده می کشند و سپس خشک می کنند .
سوختگی شدید: قسمت آسیب دیده به شکل منظم در آورده و از فرش جدا می کنیم بعد با تکه فرش هلیی که با قسمت آسیب دیده فرش هماهنگ باشد وصله می کنیم به این صورت که دورتا دور محل پارگی را رج به رج سوزن کاری می کنیم و بعد از آنکه چهار طرف آن رافرش نصب کردیم دوبار نخ چله محکی را در سوزن نموده و این بار به طور عمقی آ« قسمت را به شکل زیگزاک سوزن کاری می کنیم اگر این کار را انجام نشود قسمت ترمیم شده از روی فرش به صورت ترک نمایان می شود.

کیسی:

معمولا قالیشویی ها برای خشک کردن قالی های شسته شده آن را در دستگاه های سانتی فیوژ که دارای نیروی گریز از مرکز می باشد قرار می دهند که باعث خروج آب از فرش می شود و به دلیل اینکه در هنگام شستشو در بعضی قسمت ها لاتکس فرش خیس خورده و کاملا آهار آن را از بین می رود . پس از خشک شدن در آن قسمت های کیسی ایجاد میشود و راه برطرف کردن آن به این ترتیب است که فرش را دوباره نمناک می کنیم خصوصا قسمت هایی که چروک دارد را بیشتر خیس می کنیم و خیلی محکم فرش را لوله می کینم و به همهان حالت می گذاریم خشک شود که این باعث عیب تا اندازه ای مرتفع می گردد. امروزه دستگاه هایی به بازرا آمده است ، که فرش را به صورت لول ها در آن می گذارند که آب آن گرفته شود در این دستگاه سلامت فرش قابل تضمین است ولی به دلیل اینکه باید فرش را تک تک در آن قرار دادنیاز به زمان زیاد دارد و 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *